Renovatie “Boogkappen Amsterdam Centraal”

Voor de NS verbouwen en renoveren we stationslocaties. Hier hebben wij de opdracht gekregen om de drie boogkappen te renoveren. Het monumentale stationsgebouw van Amsterdam Centraal is ontworpen door de architect P.J.H. Cuypers, tevens de architect van het Rijksmuseum in Amsterdam.

Jaartal boogkappen

De boogkappen van Amsterdam Centraal zijn minstens zo beroemd als het gebouw zelf. De boogkappen en het entreegebouw zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De kap uit 1889 is samengesteld uit vakwerkspanten en was destijds de langste van Europa.

De (Rook)kappen zijn samengesteld uit een vakwerkspanten constructie. De constructie bestaat uit staal, hout en glas en het is vooral moeilijk en bijzonder vanwege de logistieke uitdagingen die het met zich meebrengt. Het is bijzonder ingewikkeld om je materialen op de bouwplaats te krijgen. Daarvoor werken we met nachttreinen in de ‘buitendienst’ uren. Dat zijn de nachtelijk uren tussen 00.45 en 04.45 uur als er minder treinverkeer is.

Er was heel wat materiaal en mankracht nodig voor dit project:

  • Totaal 10.454m2 glas geplaatst
  • Totaal 6800m1 rubber profiel
  • Totaal 10195m1 aluminium profiel
  • Totaal 1,7 kilometer steiger materiaal
  • Totaal 9 buitendiensten om het materiaal op zijn plek te krijgen
  • Totaal 31.320 manuren om het project te realiseren

Aantal medewerkers op project: 12  waarvan,  2 projectleiders, 2 uitvoerders en 8 vakmannen.

Dit tweejarig project is succesvol afgesloten.

Meer informatie over de totale renovatie van Amsterdam Centraal Station klik hier